PZM 76. Rajd Polski -Nie tylko „generalka”

Podziel się:

fot.rajdpolski

Choć oczy kibiców i obserwatorów są zwrócone przede wszystkim na zawodników walczących o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, to walka w polskiej rundzie mistrzostw Europy będzie się toczyć na wielu frontach.

W rajdach samochodowych zawodnicy ścigają się różnymi samochodami. Podczas każdej z imprez kibice mogą oglądać zarówno załogi w mocnych, wyczynowych samochodach, jak mniejszych i tańszych autach przeznaczonych dla kierowców, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę. Nie inaczej będzie podczas PZM 76. Rajdu Polski. Gra o zwycięstwo będzie się toczyć w wielu klasach.

FIA ERC 1 Junior

W poprzednich sezonach mistrzostw Europy ta kategoria nazywała się FIA ERC Junior U28. Zmianie uległa jednak tylko nazwa, a zasady oraz koncepcja pozostały niezmienione. Jest to klasa stworzona z myślą o młodych (wiek do 28 lat) kierowcach, którzy dysponują samochodami klasy R5, czyli najbardziej zaawansowanymi rajdówkami dopuszczonymi do europejskiego czempionatu. Do końcowej klasyfikacji liczą się cztery najlepsze wyniki wywalczone w sześciu rundach.

ERC 2

Kategoria dla maszyn mających więcej wspólnego z drogowymi samochodami. Samochody zaliczane do tej klasy muszą być w dużym stopniu oparte o seryjne, dostępne w salonach modele. Auta wciąż mają turbosprężarkę i napęd na cztery koła – mowa tutaj chociażby o Mitsubishi Lancerach czy Subaru Imprezach. Od sezonu 2019 w tej kategorii dopuszcza się również samochody typu R4-K oraz RGT. Pierwsza grupa to rajdówki wyposażone w pakiet przeróbek przygotowany przez firmę Oreca, a druga to tylnonapędowe auta rajdowe oparte między innymi o takie modele jak roadster Abarth 124 czy coupe Toyota GT 86.

ERC 3

W tej kategorii zobaczymy samochody z napędem na jedną oś i silnikami o pojemności 1,6 litra. Te auta mogą być napędzane jednostkami z turbodoładowaniem, jak na przykład Renault Clio R3T lub wolnossącymi silnikami – jak najliczniejsze w tej klasie auta R2 (np. Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 czy Opel Adam R2). Rywalizacja w tej klasie toczy się także w ramach ERC 3 Junior, czyli młodzieżowych mistrzostw dla kierowców w wieku do 27 lat.

Abarth Rally Cup

Nowością w tym sezonie FIA ERC jest Abarth Rally Cup – rozgrywki wprowadzone z myślą o zawodnikach, którzy chcą się ścigać jednakowymi samochodami z tylnym napędem. W tym wypadku ich bronią są włoskie Abarthy 124 Rally. To piękne nawiązanie do rajdowej historii. Na początku lat 70. Fiat zbudował rajdową wersję roadstera 124 Spider. Lekki i zwinny samochód, w rękach szybkich kierowców był skuteczną rajdową bronią. W sezonie 1972 Włoch Raffaele Pinto zdobył tym modelem mistrzostwo Europy, triumfując po drodze także w Rajdzie Polski. Rok później, na listę triumfatorów polskiego klasyka wpisał się kolejny kierowca w tym samochodzie – Niemiec Achim Warmbold. Fiatami 124 Spider startowali także Polacy, a w tym roku w Abarth Rally Cup mamy też „biało-czerwoną” załogę – Dariusza Polońskiego i Łukasza Sitka.

Klasyfikacja zespołowa

Każda z ekipy może zgłosić maksymalnie trzy samochody do klasyfikacji zespołowej niezależnie od kategorii, w której te auta startują. Dwie najlepsze załogi zdobędą punkty do klasyfikacji, a maksymalna liczba „oczek” to 50 – po 25 dla aut czteronapędowych i 25 w przypadku samochodów z napędem na jedną oś.

ERC Ladies’ Trophy

Kategoria dla Pań, która ma zachęcić je do aktywnego udziału w sporcie motorowym. Punkty przyznawane są za miejsca zdobyte w danych kategoriach. Klasyfikacja Pań obowiązuje podczas każdego rajdu, zaś do końcowo-rocznego wyniku liczone są cztery najlepsze imprezy.

 * * * * * * *

Start rajdu w centrum Mikołajek zaplanowano na godzinę 16:00, w piątek, 28 czerwca br. Wcześniej, o godzinie 8:00 oraz 10:30 odcinki treningowy i kwalifikacyjny, a o 18:00 początek sportowej rywalizacji na torze Mikołajki Arena.

W sobotę, 29 czerwca br. osiem prób sportowych o długości ponad 112 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena.

W niedzielę, 30 czerwca br. na zawodników czeka jeszcze kolejnych 6 odcinków specjalnych o długości blisko 88 kilometrów. Dwukrotnie rozgrywane oesy to Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max, który tym razem na torze będzie miał swój start, a nie metę tak jak przed rokiem. Podczas niedzielnej rywalizacji, aż 45 procent trasy będą stanowiły odcinki specjalne!

Uroczyste zakończenie rajdu zaplanowano także w niedzielę, a wjazd pierwszej załogi na metę zlokalizowaną w malowniczym centrum Mikołajek nastąpi o godz. 15:30 tj. o blisko 3 godziny wcześniej niż przed rokiem.

Harmonogram rajdu:

http://www.rajdpolski.pl/pliki/zawodnicy/2019/itinerary_v.1_4.3_-_76th_rally_poland.pdf

Lista zgłoszeń FIA ERC: 

http://www.rajdpolski.pl/pliki/zawodnicy/2019/erc_lista_zgloszen_18-06-2019_08_18_05.pdf

Lista zgłoszeń RSMP

http://www.rajdpolski.pl/pliki/zawodnicy/2019/rsmp_lista_zgloszen_18-06-2019_08_14_19.pdf

Lista zgłoszeń HRSMP:

http://www.rajdpolski.pl/pliki/zawodnicy/2019/hrsmp_lista_zgloszen_18-06-2019.pdf

Lista zgłoszeń LARC (mistrzostwa Litwy)

http://www.rajdpolski.pl/pliki/zawodnicy/2019/larc/larc_lista_zgloszen_19-06-2019_19_42_00.pdf

Klasyfikacja ERC 2019  (po trzech rundach):

  1. Łukasz Habaj                 POL    71 pkt
  2. Chris Ingram                  GBR   70 pkt
  3. Aleksiej Łukjaniuk         RUS   44 pkt
  4. Oliver Solberg                 LVA     39 pkt
  5. José María Lopez          ESP    35 pkt
  6. Ricardo Moura                PRT    28 pkt
  7. Marijan Griebel              DEU   26 pkt
  8. Mārtiņš Seks                   LVA     25 pkt
  9. Bruno Magalhaes          PRT    18 pkt
  10. Ricardo Teodosio       PRT    17 pkt

Norbert Herczig             HUN   17 pkt

Klasyfikacja RSMP 2019 (po dwóch rundach):

  1. Mikołaj Marczyk               52 pkt
  2. Tomasz Kasperczyk      45 pkt
  3. Marcin Słobodzian         41 pkt
  4. Łukasz Byśkiniewicz     28 pkt
  5. Jarosław Kołtun            18 pkt
  6. Sylwester Płachytka      11 pkt
  7. Daniel Chwist                    8 pkt
  8. Jakub Brzeziński               7 pkt
  9. Jacek Jurecki                     6 pkt

Łukasz Kabaciński             6 pkt

(pras.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *