Kraków : Zmiany w taryfie biletowej komunikacji miejskiej.

Podziel się:

fot.Łukasz Nowak 

W przyszłym tygodniu radni zapoznają się z projektem zmian w taryfie biletowej, który został opracowany przez Zarząd Transportu Publicznego. 

Wśród propozycji jest m.in. obniżenie ceny biletu sieciowego dla posiadaczy Karty Krakowskiej z 72 zł do 69 zł, podwyżka ceny biletu jednorazowego o 20 groszy czy zamiana biletu 20-minutowego na 15-minutowy w dotychczasowej cenie. Głównym celem jest zachęcenie jak największej grupy mieszkańców do regularnego korzystania z transportu zbiorowego.

Założeniem zmian jest to, by osoby przyjeżdżające rzadziej do Krakowa płaciły stawki zbliżone do realnych kosztów podróży, zaś regularnie poruszający się po mieście transportem zbiorowym i przyczyniający się do odkorkowania ulic i zmniejszania zanieczyszczeń mogli zakupić bilet w jak najkorzystniejszej cenie. W przypadku Krakowa ma to być 69 zł. Takie rozwiązanie pozwoli zbilansować budżet na komunikację zbiorową, bez wprowadzania dodatkowych dopłat z budżetu miasta.

Nowe stawki uwzględniają interes mieszkańców poruszających się po mieście z biletem okresowym. Proponowana stawka dla biletu miesięcznego mieszkańca posiadającego Kartę Krakowską na wszystkie linie wynosi 69 zł. Z tańszego biletu sieciowego może zatem skorzystać blisko 155 tys. użytkowników KK.

To najbardziej atrakcyjna cena w Polsce wśród wszystkich większych aglomeracji. Dla porównania stawka za podobny bilet we Wrocławiu wynosi 98 zł, Łodzi – 90 zł, Gdańsku – 82 zł, Warszawie – 100 zł. W Krakowie taka cena (106 zł) zaproponowana została dla osób, które nie mieszkają w naszym mieście (nie płacą podatków w Krakowie).

Jednocześnie wycofany ze sprzedaży byłby bilet okresowy obowiązujący wyłącznie na trasie jednej linii. Przyczyn tego kroku jest kilka. Pierwotnie bilet ten tworzono z myślą o uczniach, którzy poruszali się codziennie na trasie dom-szkoła. Dzięki niższej cenie był to bilet mniej obciążający portfel rodzin wielodzietnych. Obecnie, dzięki wzrostowi zamożności Krakowa, możliwe stało się sfinansowanie nieodpłatnych przejazdów dla uczniów. Tym samym radykalnie spadła liczba osób kupujących bilety okresowe na jedną linię – z ok. 100 tys. miesięcznie do 30 tys. miesięcznie. Jednocześnie, wraz z wprowadzeniem nieodpłatnych biletów dla uczniów, wzrosła sprzedaż biletów okresowych na wszystkie linie (o ponad 15 tys.), co wskazywałoby, że część osób zrezygnowała z dojeżdżania samochodem z dziećmi i zdecydowała się na podróże komunikacją zbiorową.

(UMK.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *