FESTIWAL FILMU NIEMEGO & FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ prezentują: MÚM na żywo do filmu niemego LUDZIE W NIEDZIELĘ (Menschen am Sonntag)

MUM_grafika

fot.(pras.)

Festiwal Filmu Niemego i Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie po raz pierwszy łączą siły i zapraszają na pokaz filmu Ludzie w niedzielę (Menschen am Sonntag) w ramach 19. Festiwalu Filmu Niemego 8 grudnia o godz. 20.15 w kinie Kijów.Centrum. Projekcji towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu islandzkiego duetu MÚM. Współorganizatorami pokazu są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Partnerem wydarzenia jest Goethe-Institut w Krakowie.

Wyjątkowym wydarzeniem 19. Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie będzie sobotni pokaz niemieckiego filmu z 1930 roku Ludzie w niedzielę w reżyserii Edgara G. Ulmera i Roberta Siodmaka. Przestrzeń Kijów.Centrum wypełni klimatycznymi dźwiękami islandzki zespół MÚM. Podczas krakowskiego koncertu na scenie pojawi się duet założycieli, czyli Gunnar Örn Tynes oraz Örvar Smárason. Wydarzenie poleca Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Łączący fabułę z dokumentem film Ludzie w niedzielę przedstawia 24 godziny z życia berlińczyków, którzy grają samych siebie. Powstał pod wpływem przełomowego filmu dokumentalnego Waltera Ruttmanna Berlin, symfonia wielkiego miasta. Twórcy również uczynili tematem filmu tę metropolię, chociaż dziś Ludzie w niedzielę stanowią przede wszystkim fascynujący portret środowiska robotniczego lat dwudziestych w przeddzień dojścia Adolfa Hitlera do władzy. To dzieło utrzymane w duchu modernizmu, niejako w opozycji do dominującego wówczas w Niemczech nurtu kina ekspresjonistycznego. Film, uważany za jedno z arcydzieł niemieckiego niemego kina awangardowego, miał premierę właściwie u jego schyłku. Unikając nostalgii i staroświeckiej narracji, w sposób niekonwencjonalny uchwycił ludzi, miejsca i atmosferę tamtego czasu. Lekkość tej opowieści, nastrój pełen spokoju i światła jest uderzający tym bardziej, że przedstawia ona pokolenie, które czekała nieuchronna, a zarazem niemożliwa do przewidzenia wówczas katastrofa.

To pierwszy film wychowanego w rodzinie polskich Żydów Roberta Siodmaka, który pracując później w Hollywood, zasłynął m.in. filmem Zabójcy (1946). W pracach nad skryptem do filmu brał udział również urodzony w Polsce (w Suchej Beskidzkiej) Billy Wilder, który później stał się ikoną amerykańskiego kina za sprawą takich klasyków, jak Pół żartem, pół serio i Bulwar Zachodzącego Słońca. Autorem zdjęć do filmu jest czterokrotny zdobywca Oscara Fred Zinnemann, reżyser Dnia Szakala i legendarnego westernu W samo południe.

W latach 30. film nie miał własnej ścieżki dźwiękowej, w kinach wyświetlany był jedynie przy akompaniamencie nagrań piosenek Marleny Dietrich. To kolejny powód, by dać się porwać tej opowieści, której towarzyszy stworzona specjalnie do filmu muzyczna ilustracja Islandczyków z MÚM, łącząca elektronikę, ambient i tradycyjne instrumenty w pełen emocji soniczny pejzaż. Te unikalne kompozycje muzycy prezentowali na scenie wielokrotnie, a niemiecki dziennik „Die Tageszeitung” pisał o ich występach: Na szczęście MÚM nie próbuje grać pierwszych skrzypiec, podobnie jak pianiści w początkach kina niemego raczej widzą się w roli akompaniatorów. To połączenie działa tak niesamowicie, że z łatwością możemy sobie wyobrazić 74-minutowy album z tą muzyką. Ten głos okazał się proroczy: ścieżka dźwiękowa do filmu ukazała się w lutym tego roku na płycie koncertowej z serii UM:LAUT, zbierając entuzjastyczne recenzje.

Pokaz filmu odbędzie się w Kijów.Centrum (al. Zygmunta Krasińskiego 34).

  1. Festiwal Filmu Niemegoodbędzie się w dniachod 6 do 9 grudnia pod hasłem Pola, Polonia, Polonica.

BILETY:

50 zł

40 zł (z karnetem na 19. Festiwal Filmu Niemego*)

dostępne w kasach Kina Pod Baranami oraz online:

www.kinopodbaranami.pl

www.festiwalfilmuniemego.pl

* sprzedaż karnetów na 19. FFN ruszy wkrótce

O FILMIE:

LUDZIE W NIEDZIELĘ PEOPLE ON SUNDAY | MENSCHEN AM SONNTAG

reż. Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Niemcy 1930, 74′

Wolf, młody i przystojny mężczyzna, zaczepia na ulicy piękną kobietę, którą ktoś ewidentnie wystawił do wiatru. Namawia dziewczynę do wspólnego spędzenia leniwej niedzieli na wycieczce nad jeziorem w towarzystwie przyjaciół. Wśród wielu mieszkańców miasta korzystających z uroków dnia wolnego od pracy bohaterowie flirtują, pływają łodzią i oddają się miłosnym igraszkom na łonie natury.

Film przedstawia życie młodych ludzi w Berlinie pod koniec lat 20. XX wieku. Poza znaną tancerką Valeską Gert twórcy zaangażowali do filmu głównie naturszczyków, zastępując sztuczną choreografię i wystudiowane aktorstwo pełną spontaniczności grą amatorów. Jeszcze nienaruszona, przedwojenna sceneria Berlina, jego ulice, mieszkańcy oraz las Grunwaldzki stanowią fantastyczne tło dla tej uroczej, szczerej i nieco ironicznej obserwacji stolicy spowitej w letniej, weekendowej atmosferze. Ponadczasowy film zrealizowany w chaotycznych i niestabilnych warunkach był zarazem przygodą i prawdziwą trampoliną dla jego twórców: reżysera Roberta Siodmaka, współautora scenariusza Billy’ego Wildera czy autora zdjęć Freda Zinnemanna. Historia jego powstania wskazuje, że jest to jedno z pierwszych prawdziwie niezależnych dzieł filmowych, będące jednocześnie prekursorem neorealizmu, który w pełni rozkwitł po II wojnie światowej.

MUZYKA NA ŻYWO:

MÚM (duo)

Radosna elektronika, klimatyczne dźwięki ambientu, eksperymentalny indie pop: ten ceniony na całym świecie zespół ma na koncie liczne albumy i projekty wykraczające poza granice gatunków muzycznych, nie dające się zamknąć w żadnej ścisłej kategorii. MÚM założyli w 1997 roku Gunnar Örn Tynes oraz Örvar Smárason, do których później dołączyły siostry Kristín Anna i Gyda Valtýsdóttir. Ich unikalne brzmienie, bazujące na muzycznych eksperymentach, zabawie z dźwiękiem i połączeniu elektroniki z niekonwencjonalnymi instrumentami, szybko zapewniło im niezwykłą popularność na scenie dalekiej Północy. W ciągu ostatnich kilku lat kwartet zamienił się w otwarty kolektyw, którego trzon stanowią założyciele projektu, wspólnie z innymi artystami eksplorujący pełną skalę doświadczania muzyki. Poza siedmioma albumami, kilkoma EP-kami i singlami w wytwórniach Morr Music oraz Fat Cat Records artyści brali udział w licznych kolaboracjach i projektach muzycznych, jak choćby kompozycja ścieżki dźwiękowej do filmu Pancernik Potiomkin w reżyserii Siergieja Eisensteina czy współpraca z Hauschką i MDR-Sinfonieorchester w projekcie symfonicznym Drowning.